Qterra is inmiddels uitgegroeid tot een speler van formaat binnen de sector en blijft nog steeds groeien. Een mooie club met ervaren mensen bij elkaar. Wie werken er allemaal bij Qterra en hoe ervaren zijn hun werk? Dat lees je in ‘Medewerker in beeld’.

Martijn Dohmen staat deze aflevering centraal. Lees hoe Solutions Architect & Developer Martijn Dohmen het ervaart om bij Qterra te werken, wat zijn rol is en ook hoe andere collega’s de samenwerking ervaren met hem.

Hoe ben je als IT’er bij Qterra terecht gekomen?

Op vroege leeftijd was ik al niet meer van de computer af te slaan. Hierdoor was het voor mij een logische keuze om hiermee verder te gaan. Sinds 2008 werk ik in de IT, ik ben begonnen als support medewerker en groeide door naar applicatie en systeembeheerder. Al deze kennis en ervaring heb ik verder in mijn carrière goed kunnen gebruiken. Ik mijn opleiding HBO ICT & Software Engineering in deeltijd afgemaakt in 2011. Als hobby maakte ik toen al websites voor kleine bedrijfjes en of verenigingen. In 2012 ben ik gestart als NET Web Developer bij Internetwerk. Hier heb ik professionele web -sites en -applicaties leren maken.

Ik ben verder gegaan als ontwikkelaar in de detachering en maakte kennis met veel verschillende bedrijven. Hier ben ik doorgegroeid tot (Microsoft Azure / Cloud) Solutions Architect. Bij de Bodemdesk van Alliander, ben ik in februari 2019 via Ordina gestart. Hier heb ik gewerkt aan “de oude indiener” web applicatie. Toen Qterra in 2020 is gestart, ben ik voor Qterra gaan werken en in januari 2022 ben ik in vaste dienst gekomen bij Qterra.

Welke rol speelt IT binnen Qterra?

De rol van IT binnen Qterra wordt steeds duidelijker en groter. Door alle investeringen die gedaan zijn, werken de bodemadviseurs en specialisten efficiënter. Er kunnen meer werkzaamheden gedaan worden, in veel minder tijd. Bijvoorbeeld door het bundelen van informatie en het automatisch genereren van rapporten. Daardoor kunnen we alle nieuwe klanten ook van dienst zijn. Tevens zorgen we er binnen de IT ook voor dat het gebruik van de applicatie gebruiksvriendelijk is en zo goed mogelijk aansluit op het werkproces.

Dit jaar is de afdeling Qterra IT opgezet, met de bedoeling om de IT binnen Qterra verder te laten groeien. We zijn momenteel ook opzoek naar nieuwe specialisten om de groei van Qterra bij te kunnen houden.

Hoe zijn de onderlinge verhoudingen in het team waarin je werkt?

Goed, ik werk in één van de beste teams om prettig mee samen te werken. Ik houd het er ook al meer dan vier jaar mee vol. Ik voel me op mijn gemak en kan altijd alles kwijt. We weten van elkaar wat de sterke kanten zijn en hier maken we dan ook gebruik van. Hierdoor weten we ook bij wie we moeten zijn als er zich vragen of problemen voordoen.

Hebben we de juiste kennis en expertise in huis of halen we deze elders?

We zorgen er als team voor dat we alle kennis en expertise in huis hebben. Door middel van opleidingen en trainingen houden we onze kennis op peil. Dit jaar ga ik aan de slag met AI (Artificial Intelligence), om wellicht in de toekomst voorspellingen te kunnen doen van bijvoorbeeld doorlooptijden en het optimaal kunnen intekenen van graafwerkzaamheden.

Wat zijn projecten die je gedaan hebt binnen Qterra? 

Het grootste project is natuurlijk het opzetten en inrichten van de nieuwe Qterra App. Hierbij stond Microsoft, Azure en Open Source voorop.

Hoe gaat Qterra veilig om met data?

Qterra heeft de Security Verified certificering behaald. Alle medewerkers van Qterra krijgen jaarlijks een Privacy en Security training om iedereen bewust te maken en houden van eventuele gevaren m.b.t. data.
Door middel van pentesten wordt de software getest op mogelijke lekken en kwetsbaarheden. Data is afgeschermd op basis van functies en afdelingen. Tevens ben ik één van de drie leden van het Privacy en Security team waardoor ik ook medeverantwoordelijk ben voor het beleid binnen Qterra.

Maakt Qterra zelf ook deze trainingen?

Ja dat doen we zelf. Er is ook een Privacy en Security Officer binnen New Business, die begeleid alles. Hier word samen gewerkt door informatie te delen New Business breed en er is een maandelijks overleg. New Business is de overkoepelende organisatie waar Qterra onderdeel van is.

Ook voor nieuwe klanten en bestaande klanten die cases indienen via de Qterra App zijn er verschillende lay outs waardoor niet alle informatie zichtbaar is.

Wat is er de afgelopen jaren allemaal veranderd?

In het begin konden alleen “cases” (bodem vooronderzoeken) ingediend worden door onze klanten. Tegenwoordig hebben we verschillende type aanvragen. Er kunnen nu ook bijvoorbeeld oriënterende onderzoeken en storingen ingediend worden. We zijn continu bezig met nieuwe diensten en producten.

Welke ontwikkelingen zie jij voor de nabije toekomst?

We gaan aan de slag om grote projecten stapsgewijs en efficiënt te laten verlopen. Naast verontreinigingen in de bodem wordt ook andere gebiedsinformatie gebundeld zoals als informatie over archeologie, flora en fauna, geluid, niet ontplofte oorlogsresten, planologie en water. Ook zorgen we ervoor dat Omgevingsmanagement makkelijker kan werken met onze applicatie.

Wat maakt je werk leuk?

Doordat ik al een tijdje binnen Qterra werk, heb ik veel kennis van zaken.
Het contact tussen collega’s verloopt prettig en ik heb veel mogelijkheden gehad om mezelf verder te ontwikkelen.
De werkzaamheden zijn afwisselend, uitdagend en elke dag is weer anders.

Vraag het Qterra

Qterra is expert in het leveren van bodemadvies. Snel en goedkoop een graafadvies over veiligheid en milieu. Qterra is er ook voor advies op maat bij complexe bodemvraagstukken.

Veelgestelde vragen

Het antwoord op veelgestelde vragen over Qterra, onze adviezen, wettelijke verplichtingen en milieumeldingen vind je op de pagina met veelgestelde vragen.