Qterra is inmiddels uitgegroeid tot een speler van formaat binnen de sector en blijft nog steeds groeien. Een mooie club met ervaren mensen bij elkaar. Wie werken er allemaal bij Qterra en hoe ervaren zijn hun werk? Dat lees je in ‘Medewerker in beeld’.
Hans Janssen staat deze aflevering centraal. Lees hoe commercieel manager Hans het ervaart om bij Qterra te werken, wat zijn rol is en ook hoe andere collega’s de samenwerking ervaren met hem.
Via welke weg ben je bij Qterra terecht gekomen?
Sinds 2014 ben ik werkzaam bij Alliander, daarvoor heb ik 7 jaar bij de BAM gewerkt en daarvoor 20 jaar bij Enexis. Toen ik bij Alliander begon was dat in de functie relatiemanager aannemerij dit werd later contractmanager. Daarbij hoorde ook de rol als secretaris van het Aannemerij Platform. Eigenlijk ben ik voor mijn huidige functie gevraagd door Twan (Gores). In het verleden heb ik Twan wel eens gevraagd aan te haken bij gesprekken met gemeentes, omdat ik dacht dat dat voor hem ook wel interessant zou zijn. Hij is een aantal keren mee geweest en zodoende raakten we ook in gesprek over Qterra; wat is nou jullie propositie en wat wil Qterra in de toekomst aanbieden? Een jaar of twee later kreeg ik een telefoontje van Twan, met de vraag of ik bij Qterra wilde komen werken. Hij overviel me ermee dus ik heb even nagedacht en kwam tot de conclusie dat zijn vraag precies op het goede moment kwam; ik was toe aan een nieuwe uitdaging.
Jij bent de eerste persoon die de rol als commercieel manager vervult bij Qterra, hoe ervaar je dat?
Ja ik ben de eerste en vooralsnog de enige! Ik vind het wel lekker want ik hou ervan een beetje in m’n eentje te pionieren. Ik ben graag zélf verantwoordelijk voor wat ik doe. Vind het ook zeker fijn om in een team te werken, maar heel grote teams trekt me niet zo. Ik werk hier nu drie jaar en ben ook echt wel trots op deze organisatie. Ik vind dat we heel kundige mensen hebben en vind het heel mooi dat ik de afgelopen jaren ook heb kunnen bijdragen aan de vraag ‘wat is nou ons DNA?’. Dat heeft zich de laatste drie jaar flink ontwikkeld, de antwoorden op ‘waar gaan we voor?’, ‘waar zijn we goed in?’, ‘wat willen we uitstralen?’. Daar waren we drie jaar geleden veel minder zelfbewust van. Het heeft ertoe geleid dat we nu staan waar we staan: we gaan de breedte in en proberen echt te excelleren in hetgeen we doen als Qterra. Ik doe altijd m’n best mensen te enthousiasmeren, daarom kan ik het ook altijd heel erg waarderen als mensen uit zichzelf hun hand opsteken om extra taken op zich te nemen. Ik hoop altijd dat mensen zich gewaardeerd voelen in dát wat ze (extra) doen. We hebben als mensen vaak snel de neiging te kijken naar hetgeen niet goed gaat, maar ik zou graag meer de successen willen vieren. Ik ben echt een optimist: er kunnen honderd dingen mis gaan en twee goed, dan pak ik die twee beet! Ik probeer mensen uit te dagen in hetgeen ze goed in zijn; het moet fijn zijn met elkaar samen te werken.
Welke weg heb je bewandeld met Qterra in de afgelopen jaren?
Het is natuurlijk nog niet zo heel lang, drie jaar nu. Ik denk dat het eerste jaar in het teken stond van proberen werk te vinden op externe markten dus heb ik een strategisch marketing- en communicatieplan gemaakt. Daarnaast heb ik het geluk dat ik best een groot netwerk heb, dus ik kreeg een vraag vanuit ODF of we iets voor hen konden betekenen. Zodoende is ODF in beeld gekomen. Het mooie daarvan is dat we de eerste opdracht al binnen hadden nog vóórdat ik twee maanden in dienst was. Dit was kort het eerste jaar, plus de vraag ‘waar gaan we ons nu echt op focussen: blijven we alleen bodem doen of gaan we ons breder oriënteren?’ Het tweede jaar hebben we daar echt besluiten in gemaakt en zijn we ook gaan bouwen aan de eerste producten die ons werk ondersteunen. Daar is ook onze huidige tak Omgevingsmanagement ontstaan en is ook onze eerste omgevingsmanager in dienst gekomen. We zijn nu door het derde jaar heen en hebben een goed beeld van de producten die we willen bouwen. Gabri Dekker (Business ontwikkelaar) is erbij gekomen en we hebben gekeken wat we nog nodig hebben aan externe ondersteuning omdat we nog niet overal de expertise voor in huis hebben. In het zoeken naar geschikte partners zoeken we organisaties waarvan het DNA past bij dat van ons, anders gezegd: die net als wij maatschappelijk geld zo goed mogelijk willen uitgeven en daar zuinig mee om te gaan. Er lopen momenteel gelukkig goede contacten in die richting.
Welke doelen wil je graag behalen met Qterra?
Ik heb al die tijd een beetje als droom gehad dat ons grootste goed, ons kroonjuweel, ofwel de Qterra app, nog verder volmaakt wordt. Waarbij je als klant door middel van een soort keuzesysteem aan zet bent om je wensen met betrekking tot jouw kabel- of leidingtracé aan te geven, waarna het systeem je een voorstel geeft voor de meest ideale route. Een soort navigatiesysteem voor onderzoek dus eigenlijk. Dit zou ik dan het liefst in de breedste zin van het woord willen inzetten, particulier, zakelijk: iedereen zou er advies moeten kunnen aanvragen. Mochten er dan delen zijn waarbij de app een onzekerheid heeft, dan zijn dat de dingen die door onze mensen worden uitgezocht. Dit móet gewoon klaar zijn voordat ik met pensioen ga, liefst sneller want mijn pensioen duurt nog vijf jaar. Het zou mooi zijn dat mijn opvolger(s) verder kunnen met het beheer. Ik ben zelf meer type bouwer dan beheerder.
Wat zijn de hoofdzaken voor een commercieel manager bij Qterra?
De naamsbekendheid van Qterra, zodat we in de markt een positie verkrijgen in de top 3 en de beste daarvan kunnen zijn in dienstverlening. Niet zo zeer de grootste, er zijn namelijk spelers op de markt met 1200 medewerkers, daar kunnen wij in aantal niet tegenop. Maar zij beheersen ook een veel breder pakket dan wij, die ambitie hebben wij niet. Dat matcht niet met onze core business. Als wij te boek staan als dé adviseur op het gebied van advies rondom bodem; kwalitatief goed en flexibel naar klanten dan is mijn hoofdtaak geslaagd. Qterra moet natuurlijk nog meer naamsbekendheid verkrijgen, maar dat is geen heel snel proces waarbij je reclame op de nationale radio of televisie in gaat zetten. Binnen Alliander mogen we onszelf nog wél méér laten zien denk ik.
Geeft het energie om deze rol te vervullen bij een jong bedrijf als Qterra? Zo ja, op welke manier?
Als ik dit niet zou doen met passie, dan straal je dat ook niet uit en ben je denk ik niet geschikt voor de rol die je hebt. Als ik zie dat mensen enthousiast reageren op wat we aan het doen zijn, dan geeft me dat al voldoende energie om te zeggen dit was een succesvolle dag. Successen helpen ook; dat je iets binnenhaalt, dat mensen enthousiast worden van het verhaal dat je vertelt en ze daarin geloven dan geeft dat mij een reden om met succes terug te kijken.
Hoe zou je Qterra zien over 5 jaar als je dat zelf mocht invullen?
Ik ga er even vanuit dat we het goed blijven doen, met succes. Dan is onze organisatie niet veel groter dan het nu is. We doen met dezelfde mensen véél meer werk omdat we veel meer automatiseren. Het werk dat onze adviseurs doen is hoger gekwalificeerd, ingewikkelder werk wat hen dus meer uitdaging biedt. Wat volgens mij ook noodzakelijk is in je werk want als je iets bijvoorbeeld 15 jaar lang doet, dan wil je wel eens iets nieuws of iets extra’s erbij. Ik hoop dat mensen het dan leuk vinden om zich te ontwikkelen en ingewikkeldere casussen te beoordelen. Verder denk ik dat we de markt wat verbreed hebben naar advies voor iedereen in Nederland die een schep in de grond zet, dus dat kunnen ook bijvoorbeeld projectontwikkelaars zijn. Ik zou het ook mooi vinden wanneer de overheden tegen die tijd meer en vaker bij ons aankloppen als ze advies nodig hebben. Tevens hoop ik dat we met dezelfde DNA gedachte als nu, daar de juiste producten voor ontwikkeld hebben waar mensen blij van worden. Zodat mensen ons zien als een professionele partij met faire prijzen en kwalitatief goed werk. We willen het gewoon altijd goed doen!
Vraag het Qterra
Qterra is expert in het leveren van bodemadvies. Snel en goedkoop een graafadvies over veiligheid en milieu. Qterra is er ook voor advies op maat bij complexe bodemvraagstukken.
Veelgestelde vragen
Het antwoord op veelgestelde vragen over Qterra, onze adviezen, wettelijke verplichtingen en milieumeldingen vind je op de pagina met veelgestelde vragen.